WILDBEHEEREENHEID SUSTEREN/GRAETHEIDE

Uw partner in het Faunabeheer

WILDBEHEEREENHEID SUSTEREN/GRAETHEIDE

Europese vuurwapenpas

Europese vuurwapenpas Ingevolge het bepaalde in artikel 28a van de WWM wordt aan personen die gerechtigd zijn tot het voorhanden hebben van een vuurwapen op hun verzoek een Europese vuurwapenpas uitgereikt, waarop de door de...

Geluiddemper

Geluiddemper ten behoeve van de jacht, beheer en schadebestrijding Algemeen “Een geluiddemper dempt nooit al het geluid”. De knal die door de ontbrandende gassen aan de loopmondig wordt veroorzaakt klinkt enigszins stiller (+- 20 tot...

Omzettingstabel Regeling Natuurbescherming naar Omgevingswet

Regeling natuurbescherming Regeling natuurbescherming Wat Waar omzetting : Bal: Besluit activiteiten leefomgeving Bnb: Besluit natuurbescherming Bkl: Besluit kwaliteit leefomgeving Ob: Omgevingsbesluit Or: Omgevingsregeling Ow: Omgevingswet Opmerkingen Hoofdstuk 1 Artikel 1.1 Bijlage I In bijlage I...

Europese vuurwapenpas

Europese vuurwapenpas

Ingevolge het bepaalde in artikel 28a van de WWM wordt aan personen die gerechtigd zijn tot het voorhanden hebben van een vuurwapen op hun verzoek een Europese vuurwapenpas uitgereikt, waarop de door de aanvrager voorhanden gehouden wapens kunnen worden aangetekend.

De invoering van de Europese vuurwapenpas is een gevolg van de toepassing van de Richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 18 juni 1991 inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens (91/477EEG). Met de invoering van de pas werd beoogd van legale wapenbezitters, waaronder jagers en sportschutters door de EU-landen met hun wapens te vergemakkelijken en anderzijds de binnenlandse controle op die legale wapenbezitters zoals jagers en sportschutters, die afkomstig zijn uit één van de andere bij de EU aangesloten landen, te vergroten.

In verband met dit laatste wordt aan de tamelijk ruime vrijstelling van de consent- en verlofplicht voor (EU)jagers en sportschutters thans de voorwaarde van het bezit van de Europese vuurwapenpas verbonden. Het opnemen in de pas van een visum door de Nederlandse autoriteiten – in het geval van niet in Nederland ingezetenen – wordt uitdrukkelijk niet verlangd; het enkele bezit van een door een land van de EU afgegeven vuurwapenpas is voldoende. Voor jagers en sportschutters die niet in het bezit van een dergelijke pas zijn, geldt de vrijstelling dan ook niet; zij zullen in voorkomende gevallen een consent dienen aan te vragen. Als WM18B-en-C-consent is bij deze circulaire de invulinstructie voor de Europese vuurwapenpas opgenomen.

Zowel artikel 28a van de WWM Wet wapens en munitie (WWM) als voornoemde de Europese richtlijn van 18 juni 1991 waar dit wetsartikel op gebaseerd is spreken alléén van vuurwapens. Het is dus op grond van artikel 28a, eerste lid, van de WWM niet mogelijk een Europese vuurwapenpas af te geven voor een luchtdrukwapen. Het gaat immers om een vuurwapenpas.

Print Friendly, PDF & Email

Aantal hectares jachtgebied in Vlaanderen neemt toe

Steeds meer percelen worden opgenomen in een jachtplan. Dat blijkt uit een analyse van Hubertus Vereniging Vlaanderen (HVV), de grootste belangenvereniging van de 12.000 Vlaamse jagers.
Read More "Aantal hectares jachtgebied in Vlaanderen neemt toe"

EU-verordening “vuurwapens” herzien

  De nieuwe tekst voorziet in vereenvoudigde procedures voor EU-jagers, sportschutters of historische re-enactors (verzamelaars) die met hun vuurwapens (en munitie) buiten de EU reizen....
Read More "EU-verordening “vuurwapens” herzien"

Nieuwsbrief FBE Limburg 2e kwartaal 2024

Omgevingsvergunning (voorheen Ontheffing) Per 1 januari jl. is de Omgevingswet in werking getreden. Een ontheffing voor een activiteit die is verleend vóór de inwerkingtreding van...
Read More "Nieuwsbrief FBE Limburg 2e kwartaal 2024"

Wijzigingen in de aanvraag Duitse jachtakte

  Voor de aanvraag van een Duitse Jagdschein moet er vanaf 15 februari 2024 ook een betrouwbaarheidscontrole worden uitgevoerd. Zie hieronder en de inhoud van...
Read More "Wijzigingen in de aanvraag Duitse jachtakte"

Geluiddemper

Geluiddemper ten behoeve van de jacht, beheer en schadebestrijding

Algemeen

“Een geluiddemper dempt nooit al het geluid”. De knal die door de ontbrandende gassen aan de loopmondig wordt veroorzaakt klinkt enigszins stiller (+- 20 tot 25 decibel (dB)). Een goede geluiddemper maakt gehoor bescherming minder noodzakelijk en verstoort daardoor de omgeving minder, dit is weer afhankelijk van het kaliber en soort geluidsdemper en waar je het gebruikt. Wat nog steeds hoorbaar blijft is de supersonische knal van het projectiel wat door de geluidsbarrière vliegt. Dit kan voorkomen worden door zogenaamde ‘subsonische’ munitie te gebruiken. Het is dus een fabeltje uit de film, dat je dan ‘niets meer of weinig hoort van een geweerschot van zo’n 155 dB, dat hoogstens vermindert kan worden met zo’n 20 tot 25 dB’ is absolute onzin!

Geluiddempers en wetgeving

Mag u een geluiddemper hebben?

In Nederland zijn geluiddempers voor vuurwapens (zoals bedoeld in de Wet Wapens en Munitie (WWM) artikel 2, eerste lid, categorie 1 onder 3) verboden. Als er een redelijk belang kan worden aangetoond kan de minister een ontheffing verlenen voor het aanschaffen, voorhanden hebben en vervoeren van een geluiddemper.

Wat moet u doen om een geluiddemper aan te mogen schaffen?

Dan dient u hiervoor een ontheffing aan te vragen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie, afdeling dienst Justis door het aanvraagformulier te downloaden:

Met dit formulier vraagt u een ontheffing aan op grond van artikel 4 of 13 van de WWM. De aanvraag Ontheffing WWM dient door u te worden ingevuld voor de punten die op uw verzoek van toepassing zijn en teruggestuurd te worden.

Aanvraagprocedure

Na het indienen van uw aanvraag ontvangt u van Justis een brief met informatie over de verdere procedure. Deze bestaat uit een aantal verplichte onderdelen waarmee ze onderzoeken of u betrouwbaar bent en verantwoord met wapens kunt omgaan.

De eerste stap in de aanvraagprocedure is dat u zich persoonlijk meldt bij het Bureau Korpscheftaken van de politie in uw regio. Hiervoor dient u een afspraak te maken. De politie vraagt u ook om hiervoor een WM32 in te vullen met drie contactpersonen (referenten) op te geven bij wie de politie informatie kan opvragen over u als persoon en moet u kunnen aantonen dat u thuis een veilige opslagplaats voor de wapens en munitie hebt. De politie komt dit ter plaatse controleren. (Dit is al gebeurd bij de aanvraag van uw Omgevingsvergunning Jachtgeweeractiviteit)

Als u de ontheffing krijgt, moet u deze persoonlijk ophalen bij de politie.

Welke argumenten kunt u aandragen voor een ontheffing?

Geluiddempers worden steeds vaker toegepast op kogelgeweren voor de jacht, beheer en schadebestrijding.

Belangrijkste argument is natuurlijk om aan te geven dat u met een demper het geluid van een mondingsknal te willen reduceren:

  • Terugbrengen van gehoorbeschadiging bij de schutter en omstanders;
  • Terugbrengen van het geluidsniveau voor de omgeving;
  • Efficiënter afschot vanwege minder verstoring van de omgeving;
  • Effectiever schot door minder terugslag van het wapen;
  • Gelijktrekking met de Europese landen om ons heen zoals Duitsland, Groot Brittannië, de Scandinavische landen enz.

Zijn er al ontheffingen verleend?

Vooralsnog heeft Justis het beleid dat de verleende ontheffingen worden beperkt tot personen die in dienst zijn van een natuurbeschermingsorganisatie. Dit beleid vinden wij onnodig discriminerend. De genoemde argumenten zijn voor alle andere jagers, wildbeheerders en schadebestrijders net zo goed van belang!

Daarom is het erg belangrijk om wel de ontheffing aan te vragen. Anders krijgt men bij de overheid het idee dat er geen gerechtvaardigde behoefte is bij andere jagers!

Geluidsdemper test Frankonia 13.08.2023

Deze Duitse test is door mij vertaald in het Nederlands en geeft duidelijkheid wat van belang is en de verschillen zijn bij de test van diverse geluidsdempers waarbij een kaliber 308 als middelzwaar kaliber gebruikt werd met 10 verschillende geluidsdempers.  Download test geluidsdemper Frankonia

Zie hieronder ook een YouTube video uitleg in het Duits, alles over de geluidsdemper en de aanbevelingen.

Verzorging en onderhoud geluidsdemper

Inschieten

Voor het eerste gebruik van de demper is het belangrijk om te weten dat het schotbeeld van het vuurwapen zal afwijken van het schotbeeld zonder demper. Het vuurwapen zal met gebruik van de demper opnieuw moeten worden ingeschoten. Bij wisselend gebruik met en zonder demper zal het vuurwapen dus iedere keer opnieuw moeten worden ingeschoten. Dit kan zelf gedaan worden of onder begeleiding van onze wapenexperts.

Verzorging

  1. Draai de demper stevig op de loop van het wapen en zorg dat deze goed aansluit op de schroefdraad. Een kleine hoeveelheid special hittebestendig vet kan zorgen dat dit proces makkelijker verloopt.
  2. Controleer na enkele schoten altijd of de demper nog goed vastzit, let op de demper kan erg heet zijn.
  3. Verwijder de demper DIRECT na ieder gebruik. Bewaar hem los en rechtopstaand in een droge ruimte, het liefst in een daarvoor bedoelde demperhouder zodat ook de boven- en onderzijde luchtdoorlatend zijn. Bij voorkeur drogen op of boven een verwarmde radiator. Op deze manier kan de condens die ontstaan is tijdens het gebruik goed verdampen en zal corrosie worden voorkomen.
  4. De demper ook na het drogen met open uiteinde op een veilige plek bewaren, gebruik GEEN vuil afdicht doppen zoals bij een loop.
  5. Verwijder de demper ALTIJD voordat de loop van het vuurwapen wordt gereinigd (doorgehaald). Hierdoor worden ernstige beschadigen, of blokkade van de demper voorkomen.

 Onderhoud

Laat na 300 schoten of jaarlijks groot onderhoud uitvoeren door een erkend jacht en schietsport bedrijf. De demper zal hierbij geheel uit elkaar worden gehaald, worden schoongemaakt en gecontroleerd op eventuele onvolkomenheden.

Binnenzijde Hausken geluidsdemper

Print Friendly, PDF & Email

Aantal hectares jachtgebied in Vlaanderen neemt toe

Steeds meer percelen worden opgenomen in een jachtplan. Dat blijkt uit een analyse van Hubertus Vereniging Vlaanderen (HVV), de grootste belangenvereniging van de 12.000 Vlaamse jagers.
Read More "Aantal hectares jachtgebied in Vlaanderen neemt toe"

EU-verordening “vuurwapens” herzien

  De nieuwe tekst voorziet in vereenvoudigde procedures voor EU-jagers, sportschutters of...
Read More "EU-verordening “vuurwapens” herzien"

Nationale reeënsurveillance 2024

Het onderzoek naar teken-encefalitisvirus wordt in 2024 herhaald door het RIVM en...
Read More "Nationale reeënsurveillance 2024"

Omzettingstabel Regeling Natuurbescherming naar Omgevingswet

Regeling natuurbescherming

Regeling natuurbescherming Wat Waar omzetting :
Bal: Besluit activiteiten leefomgeving
Bnb: Besluit natuurbescherming
Bkl: Besluit kwaliteit leefomgeving
Ob: Omgevingsbesluit
Or: Omgevingsregeling
Ow: Omgevingswet
Opmerkingen

Hoofdstuk 1

Artikel 1.1 Bijlage I In bijlage I van Ow en bijlage I Or zoals gewijzigd door deze aanvullingsregeling

Hoofdstuk 2

De in hoofdstuk 2 opgenomen regels over het stikstofregistratiesysteem zijn omgezet in de artikelen 8.74e, 11.70, 11.71 en 11.72 van het Bkl. Artikel 2.2 (AERIUS als verplicht rekeninstrument) is omgezet in de Or zoals gewijzigd door deze aanvullingsregeling
Artikel 2.1, eerste lid Artikel 4.15, 6.15 en bijlage II Or

Hoofdstuk 3

Artikel 3.1, eerste lid Vrijstelling verleend aan grondgebruikers voor de bestrijding van Canadese ganzen, houtduiven, kauwen en zwarte kraaien Deels reeds in artikel 11.43, eerste lid, Bal Schadebestrijding
Artikel 4.18 (vogels), eerste lid, Or
Artikel 3.1, tweede lid Vrijstelling verleend aan grondgebruikers voor de bestrijding van konijnen en vossen Deels reeds in artikel 11.52, tweede lid, Bal Schadebestrijding
Artikel 4.27 Or (andere soorten)
Artikel 3.1, derde lid Beperking aan vrijstelling Artikel 4.18, tweede lid, onder a (vogels), Or artikel 4.27, tweede lid, onder a, Or (andere soorten).
Artikel 3.1, vierde lid De categorieën van schade Artikel 4.18, tweede lid, onder b, Or (vogels), artikel 4.27, tweede lid, onder b, Or (andere soorten)
Artikel 3.1, vijfde lid Voorwaarde waaraan vrijstellingen moeten voldoen Artikel 4.18, tweede lid, Or (vogels), artikel 4.27, tweede lid, Or (andere soorten)
Artikel 3.2 3.2 t/m 3.4 Reeds in artikel 11.63 Bal
Artikel 3.3, eerste lid Middelen en methoden die zijn toegestaan voor bestrijden Artikel 4.19, eerste lid, Or (vogels)
Artikel 3.3, tweede lid Artikel 4.19, tweede lid, Or (vogels)
Artikel 3.3, derde lid Artikel 4.28, eerste lid, Or (andere soorten)
Artikel 3.4, eerste lid, onder b en c Artikel 4.19, derde lid (vogels), Or artikel 4.28, tweede en derde lid (andere soorten) Or Artikel 3.4, eerste lid, onder a vervalt. Dubbeling, onnodige toevoeging
Artikel 3.4, tweede lid Vervalt Dubbeling, onnodige toevoeging
Artikel 3.5 Jachttijden Artikel 4.17 Or
Artikel 3.6 Aangewezen organisaties Artikel 4.16 Or
Artikel 3.7 Examens als bedoeld in (zie artikelen) worden erkend het jachtexamen, het examen voor het gebruik van jachtvogels en het examen voor het gebruik van eendenkooien die worden afgenomen door de Stichting Jachtexamens Artikel 3.34 Or
Artikel 3.8 Als gelijkwaardig aan erkende examens aan te merken examens in buitenland Reeds in artikel 3.33, tweede lid, Bkl; en
artikel 3.35, gelijke aanwijzen, Or
Artikel 3.9, eerste lid Eisen examen voor een jachtgeweeractiviteit Artikel 3.31, eerste lid, Or
Artikel 3.9, tweede lid Artikel 3.31, tweede lid, Or
Artikel 3.9, derde lid Artikel 3.31, derde lid, Or
Artikel 3.10, eerste lid Eisen examen voor een valkeniersactiviteit Artikel 3.32, eerste lid, Or
Artikel 3.10, tweede lid Artikel 3.32, tweede lid, Or
Artikel 3.10, derde lid Artikel 3.32, derde lid, Or
Artikel 3.11, eerste lid Eisen examen voor het gebruik van eendenkooien Artikel 3.33, eerste lid, Or
Artikel 3.11, tweede lid Artikel 3.33, tweede lid, Or
Artikel 3.12, eerste lid Aanvraagformulier jachtgeweeractiviteit en valkeniersactiviteit Wordt deels op AMvB niveau geregeld (Ob)
Artikel 3.12, tweede lid Idem
Artikel 3.12, derde lid Idem
Artikel 3.12, vierde lid Idem
Artikel 3.13, eerste lid Model van de omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit Artikel 9.37, eerste lid, Or
Artikel 3.13, tweede lid Artikel 9.37, tweede lid, Or
Artikel 3.13, derde lid Artikel 9.37, derde lid, Or
Artikel 3.13, vierde lid Model van de omgevingsvergunning voor een valkeniersactiviteit Artikel 9.38 Or
Artikel 3.13, vijfde lid Vervalt Regeling waarnaar verwezen wordt vervallen en periode verstreken.
Artikel 3.14 Uitvoering EU verordeningen en richtlijnen Reeds in de artikelen: Geen omzetting nodig van Rnb
a. 11.93 Bal
b. 11.105 Bal
c. 11.106 Bal
Artikel 3.15, eerste lid Verbod strijd handelen met artikel 11, derde lid, cites Reeds in artikel 11.93, tweede lid, Bal
Artikel 3.15, tweede lid Fytosanitair certificaat Artikelen 3.32 Bkl en 11.95 Bal; en
artikel 4.36 Or
Artikel 3.15, derde lid Reeds in artikel 11.95 Bal
Artikel 3.15, vierde lid Reeds in artikel 3.32, onder b, Bkl; en artikel 7.221 Or
Artikel 3.15, vijfde lid Reeds in artikel 11.105, tweede lid, Bal
Artikel 3.15, zesde lid Reeds in artikel 11.105, derde lid, Bal
Artikel 3.16, eerste lid Artikel 4.20 Or (vogels)
artikel 4.24 (habitat) Or
Artikel 3.16, tweede lid Artikel 4.20 Or (vogels), artikel 4.24 (habitat) Or
Artikel 3.17, eerste lid Artikel 4.22, Or (Vogels)
artikel 4.26, eerste en tweede lid, Or (habitat)
Artikel 3.17, tweede lid Artikel 4.26, derde lid, Or (habitat)
Artikel 3.17, derde lid Artikel 4.22, derde lid, Or (vogels), en artikel 4.26, vierde lid, (habitat) Or beperking
Artikel 3.18, eerste lid Vergunningvrije gevallen Preparatie dieren Artikel 4.23 eerste lid, Or
Artikel 3.18, tweede lid Artikel 4.23, tweede lid Or
Artikel 3.18, derde lid Artikel 4.23, derde lid Or
Artikel 3.18, vierde lid Artikel 4.23, vierde lid Or
Artikel 3.18, vijfde lid Artikel 4.23, tweede en vierde lid, Or
Artikel 3.18a, eerste lid Artikel 4.21 Or
Artikel 3.18a, tweede lid Artikel 4.25 Or
Artikel 3.18a, derde lid Artikel 4.21 Or (vogels) Artikel 4.25 Or (habitat)
Artikel 3.19, eerste lid Vrijstelling onder voorwaarden van het verbod gefokte vogels van bepaalde soorten onder zich te hebben of te verhandelen, en uitzonderingen op die vrijstelling Artikel 11.97, eerste lid, Bal Artikelen 11.96, 11.97 en 11.98 Bal
Artikel 3.19, tweede lid Idem Artikel 11.97, tweede lid, Bal
Artikel 3.19, derde lid Idem Artikel 11.97, derde lid, Bal
Artikel 3.19, vierde lid Idem Artikel 11.97, vierde lid, Bal
Artikel 3.19, vijfde lid Idem Artikel 11.98 Bal
Artikel 3.20, eerste lid Vrijstelling onder voorwaarden van het verbod voor onder zich hebben van bepaalde dieren, en uitzonderingen op die vrijstelling Artikel 11.99, eerste lid, Bal
Artikel 3.20, tweede lid Idem Artikel 11.99, tweede lid, Bal
Artikel 3.20, derde lid Idem Artikel 11.99, derde lid, Bal
Artikel 3.20, vierde lid Idem Artikel 11.99, vierde lid, Bal
Artikel 3.20, vijfde lid Idem Artikel 11.99, vijfde lid, Bal
Artikel 3.20, zesde lid Idem Artikel 11.99, tweede lid, Bal
Artikel 3.21, eerste lid Vrijstelling onder voorwaarden van het verbod op het verhandelen van dieren, niet zijnde vogels in de zin van artikel 1 van de vogelrichtlijn, of van planten van een soort bijlage C of D cites-basisverordening Artikel 11.100, eerste lid, Bal
Artikel 3.21, tweede lid Idem Artikel 11.100, tweede lid, Bal
Artikel 3.21a Reeds in artikel 11.96, vierde lid, Bal
Artikel 3.22, eerste lid Reeds in artikel 11.101 tweede lid, Bal
Artikel 3.22, tweede lid Reeds in artikel 11.101 tweede lid, Bal
Artikel 3.22, derde lid Reeds in artikel 11.101 tweede lid, Bal
Artikel 3.22a, eerste lid Artikel 4.29, eerste lid, Or
Artikel 3.22a, tweede lid Artikel 4.29, derde lid, Or
Artikel 3.22a, derde lid Artikel 4.29, tweede lid, Or
Artikel 3.22a, vierde lid Artikel 4.29, vierde lid, Or
Artikel 3.23, eerste lid Artikel 7.219, eerste lid, Or
Artikel 3.23, tweede lid Artikel 7.219, tweede lid, Or
Artikel 3.23, derde lid Artikel 7.219, derde lid, Or
Artikel 3.23, vierde lid Artikel 7.219, vierde lid, Or
Artikel 3.23, vijfde lid Artikel 7.219, vijfde lid, Or
Artikel 3.24, eerste lid Artikel 4.32, eerste en tweede lid, Or
Artikel 3.24, tweede lid Artikel 4.32, derde lid, Or
Artikel 3.24, derde lid Artikel 4.32, vierde lid, Or
Artikel 3.25, eerste lid Artikel 4.33, eerste lid, Or
Artikel 3.25, tweede lid Artikel 4.33, tweede lid, Or
Artikel 3.25, derde lid Artikel 4.33, eerste lid, Or
Artikel 3.25, vierde lid Artikel 4.33, tweede lid, Or
Artikel 3.25, vijfde lid Artikel 4.33, eerste lid, Or
Artikel 3.25, zesde lid Artikel 4.33, derde lid, Or
Artikel 3.25, zevende lid Artikel 4.33, derde lid, Or
Artikel 3.26, eerste lid Artikel 4.34, eerste lid, Or
Artikel 3.26, tweede lid Artikel 4.35, tweede lid, Or
Artikel 3.26, derde lid Artikel 4.35 derde lid, Or
Artikel 3.26, vierde lid Artikel 4.35, eerste lid, Or
Artikel 3.26, vijfde lid Artikel 4.35, vierde lid, Or
Artikel 3.26, zesde lid Artikel 7.220 Or
Artikel 3.26, zevende lid Artikel 4.34, tweede lid, Or
Artikel 3.26, achtste lid Artikel 4.34, tweede lid, Or
Artikel 3.26, negende lid Vervalt Al verplicht onder Awb, anders dubbelop
Artikel 3.27, eerste lid Aanwijzing douanekantoren Artikel 4.38, eerste lid, Or
Artikel 3.27, tweede lid Artikel 4.38, tweede lid, Or
Artikel 3.28, eerste lid Artikel 4.30, eerste lid, Or
Artikel 3.28, tweede lid Artikel 4.30, tweede lid, Or
Artikel 3.28, derde lid Artikel 4.30, derde en vierde lid, Or Vrijstelling grondslag buiten Ow
Artikel 3.29 Aanwijzing bepaling invasieve-exoten waarvoor wettelijk verbod geldt daarmee in strijd te handelen Artikel 11.108, eerste lid, Bal
Artikel 3.30, eerste lid Vrijstelling als beheersmaatregel van verbod in strijd te handelen met artikel 7, eerste lid, onderdelen b, d, e en f, van Europese invasieve-exotenverordening Artikel 11.108, tweede lid, Bal; en
artikel 4.37, eerste lid, Or
Artikel 3.30, tweede lid Artikel 11.108, tweede lid, Bal
Artikel 3.30, derde lid Artikel 4.37, tweede lid, Or
Artikel 3.30, vierde lid Artikel 4.37, derde lid, Or
Artikel 3.30a Aanwijzing invasieve exoten voor bestrijding waarvan en rapportage waarover gedeputeerde staten verantwoordelijk zijn Artikelen 3.29 Bkl en 10.36c Ob
Artikel 3.31 Artikel 4.31 Or
Artikel 3.32, eerste lid Faunabeheereenheid Artikel 3.30, eerste lid, Or
Artikel 3.32, tweede lid Artikel 3.30, tweede lid, Or
Artikel 3.32, derde lid Artikel 3.30, derde lid, Or
Artikel 3.32, vierde lid Artikel 3.30, vierde lid, Or

Hoofdstuk 4

Artikel 4.1, eerste lid Aanwijzing voorschriften EU-verordeningen die vallen onder wettelijk verbod om daarmee in strijd te handelen Reeds in artikel 11.133 Bal
Artikel 4.1, tweede lid Artikel 7.222 Or
Artikel 4.2, eerste lid Melding bij Minister van LNV kappen hout Artikel 4.24 Or
Artikel 4.2, tweede lid Termijn melding Reeds in artikel 11.126, tweede lid, Bal
Artikel 4.2, derde lid Ontheffing herplanting op andere grond bij vellen houtopstand Artikelen 11.9 en 11.130 Bal
Artikel 4.2, vierde lid Afbakening mogelijkheid maatwerk: herbeplanting Artikel 2.42 Or
Artikel 4.3 Vrijstelling herbeplantings- en meldplicht voor het aanplanten van houtopstanden korter dan 40 jaar in het kader van activiteiten waarvoor de Minister van LNV bevoegd gezag is Artikel 11.132, eerste lid, onder e, Bal

Hoofdstuk 5

Artikel 5.1, eerste lid Kosten omgevingsvergunningen (vroeger vergunningen) Artikel 14.41 Or
Artikel 5.1, tweede lid Kosten omgevingsvergunningen (vroeger ontheffingen) Artikel 14.41a Or
Artikel 5.1, derde lid Artikel 14.41b Or
Artikel 5.1, vierde lid Artikel 14.41d Or
Artikel 5.1, vijfde lid Kosten maatvoorschrift (vroeger ontheffingen) Artikel 14.43, eerste lid, Or
Artikel 5.1, zesde lid Kosten maatvoorschrift (vroeger ontheffingen) Artikel 14.43, tweede lid, Or
Artikel 5.1, zevende lid Reeds in artikel 14.4 Or geregeld
Artikel 5.1, achtste lid Kosten goedkeuring van een gedragscode Vervalt Zie paragraaf 3.4, De goedkeuring is geen besluit meer waardoor geen leges meer geheven kunnen worden.
Artikel 5.1, negende lid Kosten wijzigen omgevingsvergunning Artikel 14.42 Or
Artikel 5.1, tiende lid Artikel 14.41c Or
Artikel 5.2, eerste lid Kosten valkeniersactiviteit Artikel 14.41e, eerste lid, Or
Artikel 5.2, tweede lid Artikel 14.41e, tweede lid, Or
Artikel 5.2, derde lid Kosten voor aanvragen i.v.m. met cites-basisverordening Artikel 14.44a Or
Artikel 5.2, vierde lid Artikel 14.45, eerste lid, Or
Artikel 5.2, vijfde lid Artikel 14.54b Or
Artikel 5.3, eerste lid Kosten doorberekening pootringen Artikel 14.45, tweede lid, Or
Artikel 5.3, tweede lid Artikel 14.45, derde lid, Or
Artikel 5.3, derde lid Artikel 14.45, vierde lid, Or
Artikel 5.4, eerste lid Kosten omgevingsvergunning voor een jachtgeweeractiviteit Artikel 14.41f, eerste lid, Or
Artikel 5.4, tweede lid Artikel 14.41f, tweede lid, Or
Artikel 5.4, derde lid Artikel 14.41f, derde lid, Or
Artikel 5.5, eerste lid Artikel 14.5 Or wordt uitgebreid Artikel 14.5 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het vijfde lid wordt toegevoegd ‘of nadat zekerheid tot betaling is gesteld’
Artikel 5.5, tweede lid Artikel 14.5 Or wordt uitgebreid idem

Hoofdstuk 6

Artikel 6.1 Artikel 11.1 Or Aanwijzing ambtenaren gebeurt in apart besluit

Hoofdstuk 7

Artikel 7.13 Vervalt Vervalt,
PAS is komen te vervallen
Artikel 7.14, eerste lid Erkenning examens onder Wet Natuurbescherming, Flora- en faunawet en Jachtwet Reeds geregeld in Aanvullingswet natuur Ow
Artikel 7.14, tweede lid Reeds geregeld in Aanvullingswet natuur Ow Geen toepassing meer
Artikel 7.14a Toezicht examens jacht etc. en aanwijzing personen hiervoor Artikel 11.2 Or; Rest vervalt Dit is een verplichting om mee te werken aan toezicht en is overbodig omdat dit al in hoofdstuk 5 van de Awb is geregeld. De lijn is om geen zaken te regelen die al zijn geregeld in de Awb
Artikel 7.15 Uitzondering verbod te handelen in strijd met invasieve-exoten-basisverordening Artikel 11.108 Bal
Artikel 7.16 Erkenning oude ringen en merktekenen Artikel 4.1 Aanvullingsregeling
Artikel 7.17 Archiefbescheiden Vervallen

Bijlage Regeling natuurbescherming

Bijlage 1 Prioritaire projecten Reeds vervallen
Bijlage 2 Erkende organisaties Artikel 4.16 Or In artikel zelf opgenomen
Bijlage 3 Model jachtakte Bijlage XXXIIa Or
Bijlage 4 Model valkeniersakte Bijlage XXXIIa Or
Bijlage 5 Planten waarvoor een fytosanitair certificaat is vereist Artikel 4.10 Or In artikel zelf opgenomen
Bijlage 6 Bijlage VIId Or
Bijlage 7 Aangewezen organisaties en verplichtingen administratie pootringen gefokte vogels Artikel 4.32 Or In artikel zelf opgenomen
Bijlage 8 Bijlage VIIb, onder A Or Bij artikel 4.30 Or
Bijlage 9 Bijlage VIIb, onder B Or Bij artikel 4.30 Or
Bijlage 10 Bijlage VA van het Bkl
Bijlage 11 Bijlage VIIc Or Bij artikel 4.31 Or
Print Friendly, PDF & Email

Beantwoording vragen over kraaiendag WBE Drachten

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Datum        3 april 2014 Betreft        Beantwoording vragen over wedstrijden dieren doodschieten Geachte Voorzitter, Hierbij bied ik u aan de antwoorden op  de vragen die gesteld zijn door het lid Thieme (PvdD) over wedstrijden dieren doodschieten (ingezonden 18 maart 2014). 1 Kent u de oproep …

Print Friendly, PDF & Email

Gewond ree zat meer dan 1 uur vast in vangrails A2 bij Holtum

Gewonde ree op A2 vlucht weiland in Het gewonde ree dat maandagochtend in de middenberm van de A2 zat bij Holtum, is weggevlucht voor medewerkers van de dierenambulance die het dier wilden helpen. Rijkswaterstaat sloot in beide richtingen een rijstrook af op de A2 in verband met het gewond geraakte dier dat …

Print Friendly, PDF & Email

Franse boeren willen jagen op wolven

Ondanks succesvolle wolfbeschermingsprogramma’s in de Verenigde Staten, Italië en Duitsland, blijft de aversie voor wolven onder veel mensen helaas bestaan en worden de dieren alsnog, legaal en illegaal, gedood. Afgelopen weekend blijkt Frankrijk nu ook met een ‘wolvenprobleem’ te kampen. Op 31 januari werd een dode wolf, een mannetje, gevonden …

Print Friendly, PDF & Email

Kamerbrief Beschikking van Benelux Comité houdende ontheffing voor beheer en schadebestrijding

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4, 2513 AA ’s-GRAVENHAGE Datum: 18 maart 2014 Betreft: Beschikking van Benelux Comité houdende ontheffing voor beheer en schadebestrijding Ons kenmerk : DGNR-PDJNG / 14042729 Bijlage(n): 1 Geachte Voorzitter, In mijn brief van 6 december 2013 (Kamerstuk 29446, nr 86) heb ik u geïnformeerd over de gevolgen …

Print Friendly, PDF & Email

Snorfietser dood door overstekende haas

BEMMEL –  Een 17-jarige snorfietser uit het Gelderse Bemmel is maandagavond mogelijk om het leven gekomen door een overstekende haas. Dat denkt de politie, die dinsdag nader onderzoekt wat er precies is gebeurd. Voorbijgangers vonden de jongen, die met een ernstige hoofdwond naast zijn snorfiets lag. Hij overleed ter plaatse aan …

Print Friendly, PDF & Email

Benelux dossier beheer en schadebestrijding aangepast

Onderwerp: RE: Benelux-dossier; beheer en schadebestrijding Aan wie dit betreft: bijgaand afschrift van de getekende versie van de beschikking. Gisteren heeft Minister Timmermans in zijn hoedanigheid van voorzitter van het Comité van Ministers van de Benelux Unie, Beschikking M (2014) 3 vastgesteld. Dit is de door Nederland gevraagde schriftelijk toestemming conform artikel 13, …

Print Friendly, PDF & Email

Kamerbrief Staatssecretaris Dijksma over afschieten katten

Tijdens het ordedebat van 12 november 2013 heeft het lid Thieme (PvdD) mij gevraagd per brief aan te geven hoe ik de motie van 7 november 2013 over het niet afschieten van katten zal gaan uitvoeren. De besluitvorming over het al dan niet beperken van een populatie zwerfkatten is neergelegd op provinciaal …

Print Friendly, PDF & Email

Nieuwsbrief Faunafonds – Ganzenschade in de winterperiode

Hoewel het ganzenakkoord van tafel is geven provincies aan dat zij het beleid voorlopig op basis van de uitgangspunten van het akkoord invullen. Als gevolg hiervan is bestrijding van ganzen in deze winterperiode, tot 1 april 2014, geen voorwaarde om voor een tegemoetkoming van het Faunafonds in aanmerking te komen. …

Print Friendly, PDF & Email

Verdenking Afrikaanse varkenspest waarop letten en hoe te handelen

In Polen, Oekraïne en Litouwen is de Afrikaanse varkenspest geconstateerd, dit kan ernstige gevolgen hebben voor ook de wilde zwijnen in deze gebieden. Het snel opsporen van een besmetting met Afrikaanse varkenspest is cruciaal om de schade voor de Nederlandse varkenshouderij en de hier levende wilde zwijnen beperkt te houden. …

Print Friendly, PDF & Email

Schade dassen blijft achter bij groeipopulatie

Met het oog op de toename van de dassenpopulatie in Nederland en de mogelijk daaruit volgende toename in gewasschade heeft de Zoogdiervereniging in opdracht van het Faunafonds onderzoek uitgevoerd naar de verwachte ontwikkeling van de dassenpopulatie, de schadeontwikkeling en mogelijke preventieve maatregelen. De onderzoeksresultaten laten zien dat de dassenschade minder …

Print Friendly, PDF & Email

Provincies willen bestrijden overlast ganzen vereenvoudigen

De provincies willen het landelijke schadefonds voor ganzen maximaliseren op twee miljoen euro. Op die pot kunnen agrariërs een beroep doen wanneer hun gewassen in de zomer door foeragerende ganzen worden vernield. Dat is volgens gedeputeerde Carla Schönknecht één van de maatregelen die in het gezamenlijk overleg (IPO) van de …

Print Friendly, PDF & Email

Nieuwe Handleidingen Voorjaarstellingen 2024

Voorjaarstellingen
Elk jaar tellen wildbeheereenheden algemene faunasoorten in Nederland. Dankzij de inzet van al deze vrijwilligers vormen de WBE-voorjaarstellingen één van de grootste ecologische meetnetten van ons land. Tijdens de wildvoorjaarstellingen wordt jaarlijks meer dan 10% van het geschat aantal hazen in Nederland geteld, en tijdens de faunavoorjaarstellingen monitoren wildbeheereenheden tot wel 100% van het provinciale grondgebied. Deze telgegevens leveren belangrijke inzichten in hoe populaties zich ontwikkelen over de jaren, en bieden een basis voor duurzaam faunabeheer en beleid.

Download de handleiding voor de voorjaarstellingen 2024

Print Friendly, PDF & Email